CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

number of visitor (:

Myspace Layouts & cursors

Syarikat bumiputera senggara kereta mewah

 

Oleh AHMAD FADZIL ZAINOL ARIFFIN

SERI KEMBANGAN 7 Nov.- Nama MB Assyst Benz Services Sdn. Bhd. (MB Assyst Benz), memang agak asing bunyinya. Tidak hairan jika entitinya juga disangka bukan bumiputera, apatah lagi milik orang Melayu.

Sebenarnya sangkaan itu meleset, syarikat berkenaan dimulakan oleh dua sahabat, Ahmad Qashasi Ma'nor; 42 dan Megat Mohd. Hamirul Hanif; 29 sejak tahun 2004 sebelum kemudiannya disertai oleh Nazri Hood, 34 dan Norzalihan Taib, 38.

Apa yang menariknya, MB Assyst Benz merupakan antara syarikat bumiputera yang boleh dihitung dengan jari terlibat dalam perniagaan menyelenggara kereta berjenama mewah terutamanya Mercedes.
Dengan pengalaman yang ada di dalam bidang penyelengaraan automotif khususnya kereta Mercedes, mereka dengan tekad mengusahakan pusat tersebut dengan hanya bermodalkan duit simpanan masing-masing tidak sampai RM100,000.

MB Assyst Benz kini mempunyai dua cawangan, kedua-duanya terletak di Seri Kembangan dengan 17 kakitangan yang kesemuanya terdiri daripada anak Melayu.
Bagaimanapun, salah sebuah daripada cawangan itu turut menawarkan penyelengaraan kepada semua jenama kereta.

Ketika ditemui Ahmad Qashasi dan Megat Mohd. Hamirul, cukup yakin membicarakan tentang kereta mewah itu, tambahan pula kedua-duanya pernah menjalani kursus yang dikendalikan sendiri oleh syarikat Mercedes dari Jerman yang terkenal itu.

Menurut mereka, antara perkhidmatan yang ditawarkan MB Assyst Benz ialah khidmat nasihat dan servis, mengganti dan memasang enjin baru sehinggalah ke pemasangan gas asli kenderaan (NGV).
Ahmad Qashasi sendiri yang pernah menghadiri kursus di pusat Mercedes di Stuggart; Jerman, menjelaskan pusat selenggaraan milik mereka boleh menyelenggara pelbagai jenis model kereta Mercedes daripada kelas dari C sehinggalah ke E.

Namun begitu, bagi Ahmad Qashasi dan Megat Mohd. Hamirul, kejayaan yang raih selama ini bukannya mudah kerana ia dipetik selepas menghadapi bermacam-macam rintangan.

"Untuk tempoh dua bulan pertama kita tidak mencatat untung dan hanya mula pada bulan ketiga baru kami mampu membayar gaji kepada pekerja kami," katanya.
Kini, kata beliau status kewangan syarikat berada dalam kedudukan terbaik dengan perolehan tahunan mampu mencecah jutaan ringgit.

Menurut Nazri yang turut ditemui di kedainya, syarikat itu turut menawarkan perkhidmatan Door to Door kepada pelanggan di mana mereka mengambil kereta pelanggan dari rumah untuk diselenggara di pusat servis dan menghantar kembali kepada pemiliknya.

"Kami kini telah mempunyai teknologi komputer iaitu Diagnose Multiplexer yang dibeli dengan harga RM65,000. Teknologi digunakan untuk menjalankan pemeriksaan Mercedes secara elektronik untuk mengesan kerosakan dalaman kereta dan ia agak sukar hendak didapati di mana-mana pusat servis biasa.
"Selain daripada Mercedes, kami juga mempunyai kepakaran terhadap penyelenggaraan kereta berjenama BMW atau Volvo," jelasnya.

Katanya, kadar bayaran dikenakan adalah berdasarkan tahap selenggara yang dilakukan. Bagaimanapun, pelanggan akan dimaklumkan terlebih dahulu sebelum sebarang perubahan yang dilakukan.
"Pusat ini menerima pelanggan dari pelbagai lapisan masyarakat dan bangsa. Kesemua pelanggan akan kembali mendapatkan perkhidmatan daripada kami setelah mendapatkan perkhidmatan di sini.'' katanya.
Ditanya tentang perancangan masa depan, Nazri berkata, MB Assyst Benz mahu membuka sebuah akademi latihan bertujuan mendedahkan kepada orang ramai khususnya belia bumiputera mengenai penyelengaraan kereta Mercedes.

Menurutnya, pembukaan akademi itu juga adalah salah satu perancangan syarikatnya bagi memperbesarkan operasi pada masa akan datang.

"Apabila mereka sudah mahir, mereka akan diberi pilihan untuk dijadikan sebagai wakil cawangan kami di setiap negeri," kata beliau selain menamakan Alor Setar sebagai salah satu pilihan bagi pembukaan cawangan baru itu.

Akademi tersebut akan diwujudkan di deretan kedai yang dibeli di Seri Kembangan dengan harga RM2.5 juta yang masih dalam proses pembinaan dan dijangka siap pada 2012.

Ahmad Qashasi sendiri pernah dijemput oleh beberapa pusat pendidikan perindustrian tempatan khususnya berkaitan automotif bagi menyampaikan ilmunya mengenai penyelengaraan Mercedes.
"Kami juga sering bekerjasama dengan Institut Latihan Perindustrian (ILP) untuk mengambil pelajar mereka menjalani latihan industri di MB Assyst Benz dalam usaha memberikan pendedahan tentang kereta Mercedes di pusat servis kami," kata beliau.

Ujarnya, kaum bumiputera harus memberanikan diri untuk menceburi bidang baru dan keluar daripada kepompong perniagaan berskala kecil semata-mata.

"Tetapi, apa yang penting keperluan ilmu teori dan praktikal (penyelengaraan kereta) harus menjadi keutamaan selain memiliki ilmu perniagaan," kata beliau lagi .

Mereka yang berminat, boleh menghubungi 03-8945 5497 atau 019-4281818.